רכישת מוצרים לבית מסין – במגזין “גו סטייל” – xnet לאישה2023-12-16T17:06:50+02:00

רכישת מוצרים לבית מסין – שניים סינים עם כיור גדול

המלון בשהייה בסין לרכישות עיצוב פנים

שניים סינים עם כיור גדול ולא רק גדול אלא בזול

כתבה שנכתבה ע"י לורי שטטמאור

יותר ויותר ישראלים נוסעים כל הדרך לענקית מהמזרח וקונים את כל מה שצריך לבנייה ולשיפוץ במכה אחת. האם זה שווה? שאלנו את המומחים
הסלון הוא שיקוף של דייריו

לא נחדש לכן כלום אם נספר שישראל היא מדינה יקרה. לא נחדש גם את נוסיף שהאובססיה לבית משלנו נמצאת כאן בעיצומה, והיא אומנם מתמקדת בקניית בית אבל מתפשטת גם אל עיצובו. מכאן, קצרה הדרך לטרנד של קניית תכולת הבית - מהחיפויים ומהריצופים, דרך הכלים הסניטריים והרהיטים ועד לטקסטיל ולתאורה - בענקית התעשייה העולמית שהכול בה לא רק גדול יותר, אלא גם זול יותר: סין. נפגשנו לשיחה עם כמה אנשי מקצוע כדי ללמוד מהניסיון שלהם ולהבין אם זה כדאי ומתי.

בית החרושת של העולם

כבר שנים שסין היא לא פחות מבית החרושת הגדול של העולם. היום הכול מיוצר בסין, וכל המותגים הגדולים, בכל תחום שתחשבו עליו, מחזיקים שם לפחות מפעל אחד, אם לא עשרה. בערים כמו פושאן וגואנזו, שפופולריות מאוד בקרב ישראלים, תמצאו גורדי שחקים וקו רקיע שיזכירו לכם את מנהטן, אטרקציות תיירותיות ולצידן רחובות על רחובות של חנויות וקניונים אימתניים שכוללים מאות חנויות ריהוט, תאורה, ריצוף ואינסטלציה, עם דגמים ואפשרויות שלא תמיד תמצאו בארץ, במבחר רמות איכות ובמחירים בסדרי גודל של 40 , 50 ו־ 60 אחוז פחות מהמקבילות בישראל. זוהרה קליין, מעצבת פנים ותיקה שעובדת כבר 25 שנה כעצמאית ומתלווה מדי פעם אל לקוחותיה בקניות יזומות כאלו בסין, סבורה שהטרנד החל לזלוג לשוק הפרטי בימי המחאה החברתית של 2011 : "אנשים הבינו שנמאס להם לצאת פראיירים, והמחאה החברתית יצרה מודעות כלכלית חדשה לענייני נדל"ן, שזלגה הלאה גם לכל מה שקשור בעיצוב הבית", היא מסבירה. "אנשים שואלים היום יותר שאלות,מחשבים מה כדאי להם, ורואים שכשזה מגיע לריהוט ועיצוב בתים גדולים, חוויית הקנייה בסין יכולה להוריד להם עלויות בחצי. חוץ מזה, היום העולם מאוד קרוב, יש טיסות ישירות והכל בהישג יד. זה בהחלט מנגיש את האפשרות הזאת והופך אותה לקלה מתמיד".
גם האדריכל אליחי , שספר כבר 12 מסעות קניות כאלו בסין, מודה כי שמע לראשונה על הטרנד ב־ 2011 , והחליט שלפני שהוא ממליץ עליו ללקוחותיו, הוא מנסה אותו בעצמו: "באותם ימים היה לי משרד אדריכלות בצפון שהתעסק בעיקר בבתים פרטיים", הוא אומר

"אני ואשתי בדיוק אז בנינו את הבית שלנו בקריית טבעון, והיא אמרה לי, 'למה שלא נטוס לסין ונקנה שם הכול'. אמרתי לה, 'תקשיבי, אני לא מכיר את זה, ואני תמיד עובד עם הספקים בארץ'. ממש אמרתי לה שזה לא נשמע לי, אבל אשתי התעקשה וכבר לא יכולתי להתווכח", הוא אומר וצוחק. ב־ 2012 השניים טסו לעיר גואנגג'ואו, שאליה הגיעו בנסיע של שעה וחצי ברכבת מהונג קונג. "הנסיעה הראשונה שלי לסין באמת הייתה כדי לנסות את זה על העור שלי, אבל גיליתי לתדהמתי שהמחיר בסין הוא לא חצי מזה שבארץ - הוא רבע. אחרי ששקללתי את כל ההוצאות בטיול ההוא שערכתי עם אשתי, יצא שחסכתי 52 אחוז מכלל ההוצאות על הבית שלנו. אמיתי! מאז עברו שבע שנים, וכל הדברים שרכשנו בסין עדיין עובדים. אפילו המנורות תקינות".

לרהט את בית החלומות, מהמרצפות עד לספות.

אדריכלית הפנים זוהרה קליין מספרת שהתהליך עצמו מתחיל כשזוג שחולם לרהט ולרצף את בית חלומותיו שוכר את שירותיה כמעצבת פנים, והשלושה נפגשים כדי לערוך יחד תיאום ציפיות. "אני מבקשת מהם שיספרו לי על הצרכים שלהם כדי לראות אם זה מתאים בכלל לנסיעה לסין", היא אומרת. "לפעמים אני אומרת להם, למשל במקרים של דירות קטנות, שחבל להם על הזמן ושזה לא ישתלם כלכלית. צריך להבין שהנסיעות האלה לא מתאימות כל כך לדירות. הן רלוונטיות בעיקר לבתים פרטיים וגדולים. לדירה של 100 מ"ר - זה ממש לא כלכלי".

למה בעצם זה לא משתלם לדירות קטנות?

"כי יש עלויות נוספות לכל התהליך הזה, כמו מיסים, משלוח וביטוח,ואם את לא הולכת עכשיו לקנות כמויות גדולות מכל חומר, זה פשוט לא משתלם".
השלב הבא, מסבירה זוהרה קליין, הוא להכין רשימה מדוקדקת של כל מה שצריכים ומבקשים לרכוש, כדי לא להחסיר דבר. היא ממליצה גם שצריכים ומבקשים לרכוש, כדי לא להחסיר דבר. היא ממליצה גם להזמין מודד בארץ כדי למדוד את השטחים והמידות המדויקות של ארונות המטבח, האמבטיה, החדרים וכן הלאה. "זאת אומנם עבודה כפולה, אבל היא חשובה וקריטית פה, ולכן עוד לפני שאנחנו טסים, אני לוקחת את הזוג לחנויות מסוימות לפי הסגנון שלהם", היא אומרת. "אני רוצה שהם יסתובבו בארץ ויראו מה הם אוהבים ויבינו לְמה הם הכי מתחברים, בין אם זה סגנון קר, היי טק, כפרי, קלאסי או ווטאבר. רק כשהם מוכנים ומבושלים מספיק - אנחנו יוצאים לסין". בהתאם לטעם ולסוג הקניות של הזוג נבחר גם המחוז הסיני שבו ייערך הטיול, כשההמלצה היא על נסיעה של בין שבוע לעשרה ימים, לפי כמות הריהוט והסיבובים שהזוג מתכנן לעשות. "צריך להבין שכשאני מדברת על אזור או מחוז קניות, אז זה מחוז שהוא בשטח של כל מדינת ישראל. המרחקים בסין עצומים, המבחרים מטורפים, וגם צריך להיזהר עם מה שבוחרים, כי מן הסתם הסינים והסגנון הסיני הוא לא תמיד הסגנון הישראלי", היא מדגישה. קליין ממליצה להקפיד ללון בקרבת אזור הקניות שבו מתכננים להסתובב, "אחרת תאלצו לנסוע בכל יום נסיעות ארוכות מאוד שיבזבזו את זמנכם היקר", היא אומרת. בנוסף לליווי של אדריכל או מעצבת פנים שמכירים את החנויות וידעו לאן ללכת, היא מקפידה לצרף לנסיעות גם דילר, איש מכירות מהארץ שמכיר את הספקים הסינים, מחובר אליהם ויכול לתווך בין הקונים הישראלים לבינם. הלקוחות יכולים לבחור בכל דילר שמתאים להם או לבקש מהאדריכל או ממעצבת הפנים להזמין את הדילר שהם רגילים לעבוד איתו. אז למה נחוצה גם נוכחותן של המעצבת או האדריכלית? בניגוד לדילר, שניזון מהעמלות שהוא מקבל מהספקים הסינים, תפקידן של אלו הוא להיות נאמנות ללקוחות ולוודא שהם חוסכים כסף אבל גם רוכשים אך ורק חומרים ומוצרים איכותיים. "הדילר לוקח את הזוג לסיבוב, ואני נותנת להם את חוות דעתי המקצועית", מסבירה קליין. "זה אומר שכאשת מקצוע אני יודעת להגיד אם האריח טוב, אם החומר למטבחים מתאים, אם הצבעים מתאימים ואם גוף התאורה שהם מתעניינים בו ישדרג להם את הבית. אני יכולה גם להגיד להם אם המחיר שמוצע אכן זול וכדאי יותר ממחירו בארץ, ובכמה אחוזים הם חוסכים". "לסינים יש קושי עם האנגלית, אז הדילר יודע לתרגם או שיש לו אנשי קשר שם שיכולים לתרגם לו, כי כל החוזים מגיעים בסינית", היא אומרת. שם שיכולים לתרגם לו, כי כל החוזים מגיעים בסינית", היא אומרת. "הדילר מתעסק גם בכל ההעברות, והוא זה שאחראי על שליחת קִבצי האקסל עם רשימת הקניות שנעשתה במקום. אלו מגיעים אליי אחרי הרכישות, ואני עוברת עליהם ובודקת אותם לפני שאנחנו מחזירים את הטפסים לחברה בסין. רק אחרי הבדיקה והאישור שלי, הספק שולח לארץ את הכול".

האתגר: לא ללכת לאיבוד במבחר

"בכל עיר תעשייתית ומסחרית בסין ישנם רובעים ענקיים המתמחים במוצר אחד", מסבירה קליין. "אם אתם מחפשים קרמיקה, תגיעו לרובע של יצרני וסוחרי קרמיקה וחיפויי חוץ, כאשר חנויות הענק שתמצאו שם משתרעות על פני מאות מטרים כל אחת. ואם זה לא מספיק מלהיב", היא אומרת, "בכניסה תמיד פרוס שטיח אדום, ולעיתים ניצב בר עם שתייה מכל הסוגים, מקלה עד חריפה, כיבוד ועוגות, שרק המראה שלהן עושה את שלו. בכלל, הסינים ידועים בקבלת האורחים שלהם, וחשוב מאוד להתייחס אליהם בכבוד בחזרה, למרות שבהחלט מותר להתמקח". "הנסיעה היא לא נסיעת קניות אלא נסיעת בחירות", מבהיר סימנהאוס. "אתה נכנס לחנויות, בוחר את מה שאתה רוצה וחותם איתם סוג של הסכם שאתה מתחייב לקנות כך וכך יחידות של המוצר הזה והזה, ושהם מתחייבים למכור לך במחיר הזה והזה. למעשה, לא מתבצעת מכירה במקום. אתה לא יוצא משם עם חפצים, אתה כן יוצא עם ערימה של חוזים כאלו בסינית, שאני למשל בנסיעה הראשונה שלי, לא הבנתי בהם כלום. רק החברה שליוותה אותי בזמנו בארץ היא שתרגמה ושלחה לי קובץ אקסל שפירט בפניי את כל מה שאני ואשתי רכשנו, כולל תמונות של המוצרים. ברגע שאישרתי את קובץ האקסל והעברתי אותו לחברה, אנשיה קנו עבורי הכול, העבירו את הקניות למכולה ושלחו אותן ישירות לארץ".
"חשוב לזכור", הוא מבהיר, "שאם אתם לא הולכים עם איש מקצוע שילווה אתכם, יהיה לכם מאוד קשה לדעת מה הכמויות שאתם צריכים. כשזה מגיע למשל לנגרות של מטבחים, חדרי רחצה או חדרי ארונות, אתה בעצם צריך לקנות מוצר לבית שעוד לא קיים, ויש בזה הרבה אתגרים שאדם שאינו איש מקצוע נוסע לסין לבד, בדרך כלל חסר את הידע, הניסיון והיכולות הטכניות כדי להתמודד איתם. הוא יכול לקנות ריצופים אם הוא יודע בדיוק כמה מטרים מרובעים הוא צריך, אבל כל נושא התאורה שנשענת על נגרות או תקרה או תאורה שקועה - כל אלו בן אדם ממוצע לא יכול לעשות לבד בסין, ולכן האדריכל או המעצב שמתלווה לזוג מגיע קודם כל כדי להשרות עליו תחושת ביטחון, וגם כדי לסגור את כל הקצוות הטכניים האלה. "אחד הדברים שאני עושה בנסיעות כאלה זה ממש להכריח את הלקוחות לבחור", הוא ממשיך. "אנשים לפעמים נמצאים באיזשהו לחץ. הם יושבים מול סינים שלא כולם יודעים אנגלית, ואתה בעצם נועל אותם ואומר להם - היום אנחנו סוגרים את העניינים האלה, כי אם לא תקנו פה, לא תרוויחו. גם החוזה שערכתי עם האנשים שנסעתי איתם אמר ככה: אתם משלמים לי על טיסה, מלון ועל הזמן שלי, ואני מתחייב להחזיר לכם עד השקל האחרון אם תרגישו שהנוכחות שלי לא היתה נחוצה. כולם סביבי אמרו לי: 'אתה בטוח שאתה הולך להכניס סעיף כזה?' ואמרתי כן, אני בא עם הסעיף הזה. עובדה, זוגות אחר כך אמרו לי, 'תקשיב, לא היינו מסתדרים בלעדיך'. זה נשמע נורא נחמד לעשות קניות בסין בחו"ל, אבל זה נורא קשה, גם פיזית. המבחר כל כך מטורף עד שהולכים לאיבוד אם לא יודעים לאן בדיוק ללכת. וזה לא רק המבחר. תחשבי שאת נכנסת לחנות אחת, וכבר הולכת לאיבוד בשפע ובגודל של המקום. יש שם חנויות שכל אחת עומדת על אלפי מטרים, ואם את לא יודעת מאיפה להתחיל, את מקבלת סחרחורת".

אז איך באמת יודעים מה לבחור?

"בסין יש שלוש רמות מחיר ושלוש רמות איכות ומאוד קל להבדיל ביניהן", אומר סימנהאוס. "אנחנו בדרך כלל הולכים על הרמה הבינונית, כי הרמה הנמוכה זה באמת כל החרא שמתקלקל מהר, והרמה הגבוהה פחות משתלמת. אגב, דווקא מי שגר בווילה ענקית בסביון או בהרצליה פיתוח ולא נוסע לסין הוא פראייר, כי הוא יחסוך שם ים  של כסף. "חוץ מאלמנט החיסכון ואיכות המוצרים יש עוד כמה יתרונות, למשל שאתה נוסע לתשעה ימים וכבר סיימת את כל הקניות לבית. אין יותר לקחת חופש מהעבודה כדי ללכת לקנות תאורה, אין יותר לחכות ליום שישי כדי ללכת לראות ריצופים. אתה נוסע, אתה בוחר הכול וסיימת את כל הבית, עד לרמת המנורות".
קליין וסימנהאוס שניהם ממליצים לזוגות לנצל את חוויית הקנייה גם לטיול רומנטי, ולהשאיר את הערבים לבילויים. "בערבים אני מציעה לחפש את האטרקציות שנמצאות בסביבה או פשוט ללכת לאיזה בר. העיקר לשכוח לשעתיים-שלוש מהקניות, ולהגיע ביום שלמחרת בכוחות מחודשים ועם מחשבות רעננות ויצירתיות", מחדדת קליין. "בסופו של דבר זו הזדמנות לטייל בעיר שבחיים לא הייתם מגיעים אליה לולא הנסיעה הזאת", מסכם סימנהאוס. "לא כל הדברים מגיעים במכולה אחת", אומרת קליין. "הכול תלוי במה אנחנו צריכים. יש שלושה גדלים של מכולות שניתן לבחור ביניהם, וכמובן שקרמיקה ודברים כבדים לא יגיעו עם הרהיטים. ביניהם, וכמובן שקרמיקה ודברים כבדים לא יגיעו עם הרהיטים. גם הקנייה עצמה נעשית בשלבים – קודם כל מתחילים במה שנקרא 'חומרים אפורים', כמו הריצופים למשל, ורק בסוף זה הרהיטים, הווילונות והתאורה. אחרי שחתמנו על העסקאות, בודקים מה המשקל של כל העסק הזה, ובהתאם לכך בוחרים מכולה". המכולה מגיעה דרך הים ולוקח לה בין שלושה שבועות לחודשיים להגיע לארץ. למי שרוכש מוצרים משלב הריצוף ועד הריהוט והאקססוריז מומלץ לפצל את הקנייה לשתי מכולות, וחשוב לא פחות לבטח. סימנהאוס מאשר: "מכולה כולל ביטוח עולה משהו כמו 2,600 דולר. זה סכום זניח בהתחשב ליתר ההוצאות", הוא אומר. "רק קחו בחשבון שבנוסף לביטוח, תצטרכו להוסיף כסף להתקנות שייעשו בישראל. כי כשאת קונה בסין מטבח, מישהו בארץ צריך להתקין לך אותו, וגם זו הוצאה שצריך לשקלל". "בסופו של דבר, אם קניתם כל מה שצריך, סגרתם לכם בית שלם על תכולתו בשבוע עד 12 יום. קחו את הנסיעה בקלות, תיהנו ממנה והפכו אותה לזיכרון טוב ולכיף", מסכמת קליין.

השורה התחתונה
כמה זה יעלה לנו?

טיסה: החל מ־ 700 דולר לאדם לטיסה ישירה
עם hainan airways
מלון: פחות מ־ 100 דולר ללילה לזוג
הובלה ימית: 12 אלף שקל
ביטוח תכולה: 5-2% מעלות התכולה
מכס: כ־ 10% מערך הקנייה
מכולה: 2,600-3,000 דולר
ליווי של אדריכל או מעצבת פנים למשך
התקופה, כולל מלון וארוחות – 15,000 שקל לשבוע וחצי