כיצד יוצרים תכנית אדריכלית מדירת קבלן סטנדרטית?2023-12-16T16:54:47+02:00

כיצד יוצרים תכנית אדריכלית מרשימה מדירת קבלן סטנדרטית?

עיצוב חדר רחצה בדירת קבלן

הכל מתחיל על הנייר

אז קיבלנו דירה סטנדרטית מקבלן ושילמנו עליה מחיר הוגן למדיי. הדירה נמצאת בסביבה טובה ומתאימה לדרישותינו, וגם השכנים נחמדים וכבר הספיקו לקבל את פנינו עם קפה ועוגה ולהציע כל עזרה אפשרית. אבל הדירה נראית רגילה למדיי ואנחנו רוצים להפוך אותה לדירת פאר יוקרתית ומרשימה כדי להרגיש בה בבית, לארגן מסיבות ולארח ללא הפסקה. בזכות תכנית אדריכלית מדוקדקת, אפשר לערוך את המהפך הזה גם עבור דירה סטנדרטית למדיי ולהפוך את הסינדרלה לנסיכה אמיתית.

מהי תכנית אדריכלית?

תכנית אדריכלית היא למעשה שרטוט דו ממדי שתפקידה להציג את מאפייני הבנייה לפרטי פרטיה. השרטוט מתבצע בדרך כלל על ידי אדריכל או מעצב פנים, והוא מצריך ידע ושימוש בטכניקות שרטוט שונות ומגוונות. זאת משום שמטרתו של השרטוט הדו ממדי היא למעשה להציג שרטוט תלת ממדי של מבנה הדירה לאחר השיפוץ. מסיבה זו, תכנית אדריכלית טובה צריכה להיעשות על ידי אנשי מקצוע המבינים בתחום כמו מעצב פנים או אדריכל.

עיצוב דירת קבלן ברעננה

תכנית אדריכלית - מונחים מקצועיים

התכנית האדריכלית כוללת מתחלקת לשלבים שונים שאותם נפרט עוד מעט. מכל מקום, אלה כמה מונחים בהקשר לתכנית הזו שכדאי לדעת:

  • תכנית הגשה – תכנית שמגישים כדי לקבל אישור בנייה, לחשב את השטח ואת תשלומי הארנונה.
  • תכנית קונסטרוקציה – התכנית שבה מוגדרים מאפייני השלד של המבנה.
  • תכנית מערכות – תכנית שנועדה להציג את המערכות השונות שאליהן מתחבר הבית: ביוב ואינסטלציה, מיזוג אוויר, חשמל ועוד.

לצד זאת, קיימים סימונים שונים על גבי התכנית האדריכלית חשוב להכיר:

  • חץ לכיוון צפון – בכל תכנית אדריכלית יש חץ לכיוון צפון שנועד להראות לכם את הכיוון. כך תוכלו לבחון את הבית מכל צדדיו ולהתמצא בשרטוט.
  • קווי אורך ורוחב – הקווים האלה מסומנים בכל חדר המופיע בתכנית.
  • האות H – באות זו מסמנים בדרך כלל את גובהה של התקרה.
  • מבט מלמעלה – ישנם פריטים המסומנים במבט מלמעלה, דוגמת רהיטים וכלים סניטריים.
  • כיווני פתיחה – פתחים כמו דלתות וחלונות מסומנים על גבי התכנית האדריכלית החוצה או פנימה באמצעות רבע עיגול, עם כיוון הפתיחה.
  • קווים מקווקווים – הקווים האלה נועדו בדרך כלל להראות פריטים תלויים על גבי הקיר כמו פרגולות, מרפסות זיז, תקרה מגבס וכדומה.
עיצוב חדר שינה יוקרתי

תכנית אדריכלית לפרטי פרטים

תכנית אדריכלית טובה היא תכנית שמפתחים שלב אחר שלב. כל שינוי בעיצוב הדירה הנוכחית שלכם מתחיל על הנייר. קבלו את כל השלבים ליצירת תוכנית אדריכלית מקצועית שתוביל בהמשך לשינוי הגדול:

הפגישה הראשונית עם מעצבת הפנים.

הדבר הראשון שמעצבת הפנים רוצה להבין הוא מה אתם רוצים להשיג באמצעות השיפוץ או הדירה. אז קיבלתם את דירת הקבלן במבנה מסוים, ואתם רוצים לבצע כמה שינויים כדי להפוך אותה לדירה הפרטית והמיוחדת שלכם. זהו המקום לפרט היטב מה בדיוק אתם רוצים להשיג באמצעות השיפוץ. ואל דאגה, גם אם יש לכם רק רעיון כללי, מעצבת הפנים תעזור לכם להפוך אותו לרעיון בר ביצוע ולבטא את הרצונות הפנימיים שלהם. זה המקום להעלות שאלות על ההתנהלות בבית הפרטי שלנו, על מנת להתאים את העיצוב שלו לצרכינו. כך לדוגמה, מעצבת הפנים בהחלט יכולה לשאול אתכם אם אתם אוהבים לבשל או מהי הפינה המועדפת עליכם בבית.

שלב המדידה.

לאחר שמעצבת הפנים מבינה את כל הדרישות שלכם ויש אפילו תכנית מסודרת שלפיה אתם מתכוונים לעבוד, אפשר להתקדם לשלב הפרטי יותר של איסוף נתונים ובראשם מדידת הדירה. כדי לבצע את המדידה, חשוב להיעזר בתכניות הדירה כפי שהן שורטטו במקור על ידי מהנדס הבניין או הקבלן. פעמים רבות גם מזמינים מודדים מקצועיים כדי שיבחנו את השטח מקרוב.

בניית תכנית מדויקת לשיפוץ.

אחרי שמתקבלים השרטוטים המדויקים של הדירה, בונים תכנית פעולה מדויקת יותר עבור כל חדר וחדר: אמבטיה, סלון, מטבח, חדר שינה, מרפסת ועוד ומציינים בדיוק רב אילו פעולות ושדרוגים עומדים להתבצע.

השרטוט לאחר שינויים.

בשלושת השלבים הראשונים באפשרותו של הלקוח לבצע שינויים. שלב בניית השרטוט הוא אחד השלבים הסופיים שבו משתמשים גם בהדמייה ממוחשבת כדי לדמות את התוצאה הסופית. שלב השרטוט מבוצע לאחר שהתקבלו כל האישורים הנחוצים, וכעת כל שנותר לעשות הוא לסגור כמה פינות ולצאת לדרך. מעבר לכך, לא פעם מבצעים תכניות נפרדות עבור הדירה, והן כוללות תכניות לריהוט, אינסטלציה, חשמל, תכניות לפתחים (חלונות, דלתות) ועוד.

יוצאים לדרך.

זהו, לאחר שתכנית הקבלן מוכנה, אפשר לצאת להזמין את כל החומרים, לתאם עם השיפוצניקים ולצאת לדרך. וכך, לאחר ימים רבים של עבודות, הוספת ריצוף, תיקון, שיפור ושדרוג אתם מקבלים את הדירה שתמיד חלמתם עליה.

עיצוב מטבח דירת קבלן

כמה אנחנו צריכים לשלם עבור שרטוט תכנית אדריכלית?

המחיר בעבור תכנית אדריכלית משתנה בהתאם לסוג הדירה ומורכבות העבודה שיש לבצע. נהוג לתמחר את הדירה בהתאם לשעות העבודה של האדריכל או מעצב הפנים, כאשר שעת העבודה עשויה לעלות כמה מאות שקלים. כבר בתחילת הפגישה שלכם האדריכל או מעצב הפנים עשוי להעריך את שעות העבודה שיידרשו כדי לבנות את התוכנית, ועל כן ייקבע המחיר בהתאם. כמובן, מדובר בשרטוט הדירה בנפרד, ויש צורך להביא בחשבון הוצאות כלכליות נוספות כמו שיפוצים ובדיקת הדירה עצמה.

האם תכנית אדריכלית היא דבר שאפשר לוותר עליו?

לא. כאשר רוצים לבצע שינויים בבית, אסור בשום אופן לוותר על תכנית אדריכלית. לערוך שיפוצים ללא תכנית כזו היא כמו לאפות עוגה ללא מתכון או להרכיב כיסא חדש מאיקאה ללא הוראות הרכבה. אם תחליטו לוותר על תכנית אדריכלית ותבקשו לערוך שיפוצים ללא מדידות ושרטוטים, תבזבזו הרבה זמן וכסף. למעשה, כל קבלן שתפנו אליו יחשוש לקבל על עצמו את אחריות עריכת השיפוצים ללא תכנית מסודרת. רק לאחר שיתבצעו המדידות המתאימות לדירה, ניתן יהיה לערוך שיפוצים כדת וכדין. למעשה, חשיבותה של התכנית האדריכלית גדולה עד כדי כך שחשוב לבחור בקפידה את איש המקצוע שיבצע אותה. כדאי לבקש המלצות על האדריכל או מעצב הפנים שאיתו אתם רוצים לעבוד, לבדוק את תיק העבודות שלו ולראות אם סגנון העבודה הכללי מתאים לשאיפות העיצוביות שלכם.

ועדיין יישארו שאלות פתוחות שעליכם לברר באופן עצמאי

תכנית אדריכלית היא תכנית מפורטת לשיפוצים המאפשרת לכם לקבל מידע רב על הדירה וכיצד היא תיראה אחרי שיפוץ. אבל ישנו מידע שתצטרכו לברר באופן עצמאי. כך למשל, תכניות אדריכליות עוסקות במבנה הכללי של הבית, אך הן אינן יורדות לפרטי פרטים. לפי התכנית לא תוכלו לדעת מהו צבע קירות הבית, מאיזה חומר עשויה דלת הכניסה או איפה בדיוק ממוקמות נקודות החשמל. דבר נוסף שהתכנית האדריכלית לא יכולה להגיד לכם הוא הכיוון שאליו פונה הדירה בפועל. אמנם כיוון הצפון תמיד מיוצג בתכנית באמצעות חץ, אך כדי לראות אם הדירה פונה למזרח או למערב צריך לראות אותה במציאות. ולבסוף, גם על הסביבה שבה נמצאת הדירה תצטרכו לברר באופן עצמאי. כאשר קונים דירה מקבלן, חשוב לבחון האם הדירה נמצאת במקום מרכזי שיש בו לא מעט רעש, או במקום שקט אך מרוחק יחסית מהמרכז, ולהחליט מהו המיקום המועדף עליכם.