לא עוד סתם פתח דלתות פנדור2023-12-16T17:04:45+02:00

לא עוד סתם פתח - פורטל דלתות פנדור

קצת על עיצוב פנים והרבה על התאמת דלתות הפנים לסגנון הבית

בתהליך עיצוב סביבת המגורים מושקעת חשיבה קונספטואלית רבה; על הדייר (בשיתוף עם מעצב, או בגפו) לבחור את הסגנון אשר יבלוט בחלל ואת האלמנטים שישתלבו עמו ויתכתבו עם השפה העיצובית של המרחב. קבלת ההחלטות וההיערכות נעים מרמת המאקרו, לרמת המיקרו, ועוברים דרך בחירת הגוונים, אריחי הריצוף, הרהיטים ועד לבחירת האביזרים המשלימים.

כאן נכנסות לתמונה הדלתות, שהן מעבר לכל ספק, בעלות תרומה אסתטית ופונקציונאלית בכל חדר. תפקידן של דלתות הוא לחצוץ חללים ולתחום אותם. לכן, הן בעלות מימד ויזואלי דומיננטי, ולוקחות חלק משמעותי בעיצוב והתאמה לסגנון הבית.
זוהרה קליין, מעצבת פנים המתמחה בעיצוב דירות יוקרה, משתפת מספר טיפים מקצועיים לבחירת דלתות פנים אשר ישתלבו בחזון העיצובי של הדירה. היא ממקמת את שלב בחירת דלתות הפנים אחרי שקו העיצוב הבולט בחדרים נבחר, על מנת שתהיה אחידות: "לאחר שמתבצע תכנון והגדרת החללים, מושקעת חשיבה רבה בבחירת  הדלת והתאמתה למעברים בין החדרים. החלפת דלתות יוצרת הבדל מהותי בעיצוב, ולכן היא שלב חיוני בדרך להשגת העיצוב השלם של החלל. הדלת מסמנת, מגדירה ובעיקר מושכת תשומת לב".
בבחירת דלת הפנים, קליין ממליצה לבחון כבר בשלב התכנון את המידות המבוקשות, את האפקט העיצובי שרוצים לייצר ואת התמזגות הדלת בחלל. יש מי שיבקש לשלב את הדלת בגוון תואם או בסגנון דומה שימשיך את הקו הסגנוני של המרחב. לעיתים, מנגד, ייבחרו דווקא דלתות פנים שנותנת את הטון, ומייצרות את הניגוד העיצובי שיוצר עניין.

סגנון עיצוב בדלת אחיד או מופרד

אחת השאלות שכדאי לשאול בבחירת דלתות פנים במהלך תהליך העיצוב היא האם רוצים לייחד ולבדל כל חדר עם דלת אחרת, או האם מעדיפים דווקא לשמור על הרמוניה טוטאלית במרחב, ואזי ייבחרו דלתות בגוון אחיד או בסגנון תואם לכל חדרי הבית. ניתן כמובן להחליט מראש שחדרי השינה יזכו בדלת מסוימת בעוד חדרי אמבטיה בדלת מסוג אחר; כך תיוצר גם הבחנה עיצובית ולא רק הבחנה פונקציונאלית, כתלות כמובן גם בגודל בחדר ובאילוצי החלל.

חלק ונקי או מקושט ומעוטר

שאלה עיצובית חשובה נוספת היא האם ללכת על דלתות פנים בקווים נקיים, מינימליסטיים, ונטולי אלמנטים או להפך – לבחור דלתות עשירות בחריצים או פסי ניקל, דלתות צבועות, או עם שילובי פורמייקה. חשוב לזכור שהדקורציות מוסיפות נגיעה עיצובית מיוחדת שיכולה להתכתב עם אלמנטים אחרים בחלל; למשל,  צוהרים ופסים בגוון או עשויים מהחומר אשר חוזר כמוטיב במרחב העיצובי. בכל מקרה, סגנון הדלת ייקבע על ידי בדיקת המרחב כולו או לפי טעם אישי של הדייר.

הגוון הנבחר

לגוון הדלת השפעה על המרחב הכולל, ולכן יש לבחון את צבע הדלת בהשוואה לצבעים הדומיננטיים במרחב. ניתן, למשל, להמשיך את הקו הלבן והמעודן במידה והחלל כולו שופע ועשיר בצבעים בהירים. מאידך, ניתן לבחור דלת כהה כדי לייצר ניגוד, בולטות וחציצה. בכל מקרה, ניתן כיום למצוא דלתות במבחר מסחרר של גוונים; מגווני עץ טבעיים בהירים או כהים, דרך צבעוניות עשירה ומהפנטת.

תנאי המרחב

כמובן שיש לקחת בחשבון גם את תנאי ואילוצי השטח, הן מבחינת מידות אך גם מבחינות אחרות. למשל, אם המטרה היא להאיר את המסדרון באמצעות אור השמש (מבעד לחלון בפנים החדר), עדיף לבחור דלת עם חלון מעוצב, על מנת לא ליצור מסדרון חשוך כשהדלת סגורה. דוגמא נוספת היא אם החלל קטן, כדאי לבחור דלתות הזזה, שנפתחות בצמוד לקיר ולא גוזלות משטח החדר.

פונקציות חשובות

העיצוב והטעם האישי חשובים, אך כמובן גם הפונקציונאליות. לכן, בבואכם לבחור דלת, קליין ממליצה להקפיד על אלמנטים כמו נעילה מגנטית או מילוי דלת אקוסטי שיאפשר בידוד חלקי או מלא של רעשים בחדרים האינטימיים. אלמנט חשוב נוסף הוא דלתות העמידות למים. שימוש בחומרים פולימריים במשקוף, הלבשות וכנף הדלת עצמה חשוב בעיקר בחללים שנוטים לרטיבות כגון מטבחים או חדרי אמבטיה ושירותים.

לסיכום, ממליצה קליין לא להתפשר, ולבחור דלתות איכותיות ומשובחות בעלות חזות אסתטית ורמת גימור גבוהה – אלה יוסיפו טאץ' מיוחד לחלל כולו וישדרגו את המראה של הבית.